![large](/images/point.gif)
Červen 2021
Centrum experimentálního divadla, České středisko ITI – zastřešující platforma českých scénických umění, Institut umění – Divadelní ústav a Činohra Národního divadla organizují sérii diskusí se zástupci profesních organizací napříč kulturní sférou, kraji, obcemi a politickými stranami – KULTURA VOLÍ DIALOG.
![large](/images/point.gif)
Červen 2021
Anna Davidová odešla na mateřskou dovolenou z pozice umělecké šéfky Divadla Husa na provázku, vedení divadla se ujal jeho dosavadní dramaturg Martin Sládeček.
![large](/images/point.gif)
Červen 2021
V červnu se uskutečnila akce UMĚLCEM V BĚLORUSKU – série autorských čtení a besed s běloruskými autory Nastassjou Kudasavovou a Sjarhejem Kalendou. Společně byli pozváni na rezidenční pobyt do Prahy a Brna, přičemž za účelem streamovaných veřejných debat navštívili celkem osm českých měst. K závěrečné diskuzi v Divadle Husa na provázku se připojily běloruské dramatičky Axana Hajková a Alena Ivaňušenková a běloruští výtvarníci Uladzimir Hramovič a Alesia Pcholka, kteří jsou také účastníci rezidenčních pobytů pro umělce z Běloruska
![large](/images/point.gif)
Květen 2021
V květnu se uskutečnilo první z nepravidelných diskusních setkání pořádaných Knihovnou a archivem Centra experimentálního divadla. O možnostech odborné reflexe divadelní tvorby hovořilo pět absolventů/ek uměnovědných oborů.
![large](/images/point.gif)
Duben-květen 2021
V květnu a dubnu bylo zveřejněno několik rozhovorů s členy/ky kolektivů Centra experimentálního divadla a reflexí jejich děl.
![large](/images/point.gif)
Duben 2021
Fotografky Lenka Glisníková a Karolína Matušková, tvořící společně jako SHOTBY.US, a autorky fotografií pro vizuální identitu sezony Brave new man Divadla Husa na provázku, byly nominovány na cenu Czech Grand Design 2020.
![large](/images/point.gif)
Březen 2021
V březnu se uskutečnila premiéra dokumentárního snímku režisérky Anny Babjárové „Vystřelím já, hovado, Ti, Bože, ne oko, ale papírovou růži z krepovýho papíru“, který nahlíží bytové divadlo svérázné osobnosti českého divadla, herce, režiséra a básníka Jána Sedala.
![large](/images/point.gif)
Březen 2021
Dne 25. března se v Bělorusku slaví Den nezávislosti. Dům pánů z Fanalu na Zelném trhu v Brně se ten den v 19:00 hodin rozsvítil v barvách historické běloruské vlajky, aby tím Centrum experimentálního divadla vyjádřilo solidaritu s Bělorusy, kteří usilují o svobodu a demokracii!
![large](/images/point.gif)
Březen 2021
V březnu vyšlo již páté číslo časopisu vydávaného Centrem experimentálního divadla – CEDIT 05: NEROZUMĚNÍ. Časopis najdete zdarma na našem webu nebo v tištěné verzi na pokladně CED/ HaDivadla. Hostující výtvarnicí tohoto čísla je Anežka Minaříková.
![large](/images/point.gif)
Březen 2021
V březnu se na ČT art uskutečnila premiéra speciální video-verze – speciálního záznamu inscenace „Maloměšťáci“ v režii Ivana Buraje (v nastudování brněnského HaDivadla).
![large](/images/point.gif)
Leden-únor 2021
Začátkem roku 2021 spustilo HaDivadlo vlastní podcast nazvaný „Budoucnost divadla“. V nahrávání vlastních podcastů pokračovalo i Divadlo Husa na provázku.
Založením podcastu HaDivadlo reagovalo na pandemickou situaci, znemožňující hraní divadla, kterou rozuměli jako unikátní odstup a možnost jeho reflex.
![large](/images/point.gif)
Leden 2021
Z redakce časopisu CEDIT, vydávaném Centrem experimentálního divadla, odešla na mateřskou dovolenou Bára Liška. Z výběrového řízení vzešel nový člen časopisu – sociolog Petr Kubala.
![large](/images/point.gif)
Listopad 2020
Na ČT art byl v listopadu zveřejněn záznam inscenace Vitka v režii Anny Davidové (v nastudování Divadla Husa na provázku).
![large](/images/point.gif)
Listopad 2020
Symbolicky, dne 17. listopadu 2020, vznikla při CED Ambasáda nezávislé běloruské kultury v ČR. Cílem ambasády je propagace a podpora nezávislé kultury, která je v současné době v Bělorusku utlačována; zároveň s tím je cílem zvýšit povědomí o aktuálním dění v zemi.
„Nejsme politici, jsme umělci. Věříme však v sílu kultury a v její schopnost tázat se a získat lidi pro dobrou věc. Byla to koneckonců právě divadla, umělci a studenti, kdo se stal nakonec hybatelem demokratických změn v naší zemi.“ Miroslav Oščatka
![large](/images/point.gif)
Listopad 2020
Inscenace Prezidentky, kterou pod režijním vedením Kamily Polívkové uvádí HaDivadlo, získala Cenu Divadelních novin za sezonu 2019/20. Inscenace proměnila jednu ze dvou úzkých nominací – a to v kategoriích Činoherní divadlo a Herecký výkon (Marie Ludvíkové).
![large](/images/point.gif)
Listopad 2020
Na začátku listopadu vyšlo již čtvrté číslo odborného časopisu vydávaného Centrem experimentálního divadla – CEDIT 04: ARTIVISMUS. Kromě online verze ke stažení zdarma na našem webu je k dostání také v tištěné podobě na pokladnách Centra experimentálního divadla a HaDivadla.
![large](/images/point.gif)
Říjen 2020
Inscenace Don Quijote Divadla Husa na provázku byla nominována ve dvou kategoriích Cen Divadelních novin za sezonu 2019/20: Jan Mikulášek za režii v kategorii Činoherní divadlo a Dušan Hřebíček v kategorii Herecký výkon.
![large](/images/point.gif)
Září 2020
Ján Sedal, zásadní osobnost, která mj. řadu letu spolu-tvarovala HaDivadlo, získal v Praze Poctu festivalu …příští vlna/next wave… — Ocenění za alternativní umění – za bytové divadlo „Vyplním šaty své tělem svým“, vzniklé v produkci Terénu.
![large](/images/point.gif)
Září 2020
V pátek 18. září 2020 byly rozdány pocty Festivalu příští vlna/next wave. Autorská inscenace Jána Sedala a Tomáše Vtípila „Vyplním šaty své tělem svým“ byla oceněna jako Projekt roku.
![large](/images/point.gif)
Září 2020
Dne 18. září 2020 proběhla na Velkém sále divadla Husa na provázku událost Vykolejit: diskuze k (post) pandemické situaci. Centrum experimentálního divadla a jeho tři umělecké scény Divadlo Husa na provázku, HaDivadlo a Terén připravily celodenní program panelových diskuzí a doprovodných akcí, které byly rozděleny do čtyř bloků podle čtyř témat: Na okraj – fenomén vyloučení nejen v době pandemie; Budoucnost environmentu?; Kultura: její plánování a podpora & Krize. Která?
![large](/images/point.gif)
CEDIT 03
Ještě před prázdninami vyšlo třetí číslo časopisu vydávaného Centrem experimentálního divadla – CEDIT 03: R e konstrukce budoucnosti.
![large](/images/point.gif)
Červenec-srpen 2020
Po Marušce Kvapilové do Knihovny a archivu CED nastoupili Aleš Kolařík a Amálie Bulandrová.
![large](/images/point.gif)
Červen 2020
V galerii VLTAVÍN v Praze se uskutečnila výstava děl malíře Antonína Sondeje, jehož portréty na plakátech Divadla Husa na provázku zvaly po celou donkichotskou sezonu 2019/ 2020 ke ztišení, rozhovoru, a především k víře v člověka.
![large](/images/point.gif)
Květen 2020
Inscenace Macocha režisérky Kamily Polívkové, uváděná v HaDivadle, byla pozvána do Berlína na festival Radar Ost divadla Deutsches Theater Berlin.
![large](/images/point.gif)
Duben 2020
O tom, jak tráví své dny v izolaci tehdejší umělecká šéfka Divadla Husa na provázku Anna Davidová, o čem přemýšlí a v co doufá do budoucna, zjistíte v rozhovoru Josefa Chuchmy.
![large](/images/point.gif)
Duben 2020
První číslo časopisu Svět a divadlo roku 2020 nabídlo mj. kompletní výsledky hlasování CEN DIVADELNÍ KRITIKY, které přineslo HaDivadlu tři nominace – v případě Tomáše Vtípila (autora hudby k inscenaci Woyzeck) suverénně proměněnou.
![large](/images/point.gif)
Duben 2020
Divadlo Husa na provázku se v CENÁCH DIVADELNÍ KRITIKY umístilo na 6.-8. místě v kategorii DIVADLO ROKU. Výrazně se navíc propsalo i do všech dalších kategorií.
![large](/images/point.gif)
Duben 2020
Inscenace Don Quijote Divadla Husa na provázku byla nominována na Cenu Marka Ravenhilla za nejlepší inscenaci současné hry!
![large](/images/point.gif)
Březen 2020
Začátkem roku 2020 vyšlo druhé číslo časopisu vydávaném Centrem experimentálního divadla CEDIT 02: Prostory dialogu. Křest tohoto číslo a diskusní setkání s jeho autory bylo plánováno na začátek března, kvůli pandemické situaci se ale bohužel neuskutečnilo. Časopis CEDIT vznikl v září 2019 a věnuje se kontextům a přesahům tvorby Centra experimentálního divadla a jeho tří scén.
![large](/images/point.gif)
Únor 2020
Ve výroční divácké anketě webu i-divadlo.cz se v kategorii Nejlepší mužský herecký výkon 2019 umístil Dušan Hřebíček za roli Moderátora v inscenaci Don Quijote Divadla Husa na provázku
![large](/images/point.gif)
Únor 2020
dlouhý článek o vizuálním stylu TERÉNU, který zpracovali Jozef Ondrík z Deep Throat Studio & Květoslav Bartoš z Florian Karsten Studio. "Traffic cones, fluorescent yellow, and shopfront typography combine in Terén’s bold identity."
![large](/images/point.gif)
Prosinec 2019
Plakáty Alexeye Klyuykova a Nely Klímové k inscenacím HaDivadla byly nominovány na cenu Czech Grand Design v kategorii Grafický designér roku 2019.
![large](/images/point.gif)
Prosinec 2019
Ve filmových cenách Český lev je nominována Simona Zmrzlá na Nejlepší ženský herecký výkon v hlavní roli a Jan Kolařík na Nejlepší mužský herecký výkon ve vedlejší roli – oba za film Hastrman.
![large](/images/point.gif)
Prosinec 2019
V Ceně divadelní kritiky získáváme hned několik nominací na prestižní ocenění:
Divadlo roku
HaDivadlo
Talent roku
Mark K. Hochman (herec HaDivadla)
Hudba roku
Tomáš Vtípil (hudba Woyzeck)
![large](/images/point.gif)
Prosinec 2019
V anketě Divadelních novin se inscenace DHNP Don Quijote umístí jaké 3. nejlepší inscenace roku 2019. V anketě hlasuje 100 osobností české kultury.
![large](/images/point.gif)
Prosinec 2019
Inscenace HaDivadla Woyzeck v režii Miroslava Bambuška získá nominaci na Cenu Divadelních novin v kategorii Alternativní divadlo.
![large](/images/point.gif)
Prosinec 2019
Inscenace HaDivadla Maloměšťáci v režii uměleckého šéfa Ivana Buraje získá Cenu Divadelních novin jako nejlepší inscenace sezony v kategorii Činohra.
![large](/images/point.gif)
Prosinec 2019
CED získává novou vizuální identitu a kompletní manuál k jejímu užívání. Jejím autorem je designér Jan Brož, který ihned zahájí práci na nových webových stránkách organizace.
![large](/images/point.gif)
Prosinec 2019
U příležitosti 45. výročí založení Hanáckého divadla v Prostějově v roce 1974 uspořádá HaDivadlo speciální večer s názvem Let čtyřicet pět. Kromě osobností spjatých s divadlem vystoupí v rámci večera také Monika Načeva či Václav Koubek.
![large](/images/point.gif)
Listopad 2019
Divadlo Husa na provázku vycestuje do Budapešti. Dne 10. listopadu se na přehlídce současného českého divadla v Maďarsku Csekkold v Katona József Színház představíme s inscenací Dynastie v režii Michala Dočekala.
![large](/images/point.gif)
Listopad 2019
Zastupitelstvo města Brna schválí novou Zřizovací listinu CED a spolu s ní i novou organizační strukturu naší organizace.
![large](/images/point.gif)
Říjen 2019
Premiéra inscenace Don Quijote v režii Jana Mikuláška zahajuje první sezonu, jež je plně v gesci nové umělecké šéfky Anny Davidové. Bezprostředně po premiéře získává inscenace ocenění Divadelních novin Sukces měsíce a zároveň dostaneme pozvání na mezinárodní festivaly Divadlo Plzeň a Divadelní Flora Olomouc.
![large](/images/point.gif)
Říjen 2019
CED začíná vydávat vlastní časopis s názvem CEDIT. Redaktory jsou Barbora Liška a Jakub Liška. Redakční radu tvoří členové uměleckého vedení všech divadel a ředitel CED. Každým číslem prochází jedno hlavní téma. Tématem prvního čísla se stala Změna klimatu.
![large](/images/point.gif)
Říjen 2019
Festival alternativního divadla a kultury příští vlna/next wave udělí výroční poctu Osobnost roku Tomášovi Vtípilovi – autorovi hudby k inscenaci Woyzeck.
![large](/images/point.gif)
Říjen 2019
Nedílnou součástí zahájení činnosti platformy Terén je festival Terénní úprava. Dojde k prvnímu scénickému uvedení hudebně-dramatického díla Bohuslava Martinů Oidipus v režii Marka Thera. Inscenace vznikla ve spolupráci s Filharmonií Brno jako součást Moravského podzimu.
Během Terénní úpravy vystoupí také špičkoví hosté ze zahraničí – berlínská performerská skupina Gob Squad, argentinský hudební label Trrueno či japonská legenda alternativní klubové hudby Otomo Yoshihide.
![large](/images/point.gif)
Říjen 2019
Zásadní událostí je vznik nové divadelní platformy pro performativní umění s názvem Terén. Jde o nesouborový typ divadla, které vzniká jako platforma pro vznik odvážných uměleckých projektů s přesahy do hudebně-dramatických forem, performativních koncertů, performancí, happeningů, intervencí do veřejného prostoru a akcí, jež v tržním prostředí nemají příležitost se prosadit. Jedním z cílů nové platformy je i setkávání oficiální a undergroundové kultury a spolupráce zřizované a nezřizované scény.
![large](/images/point.gif)
Říjen 2019
Projekt CED ukončuje svou činnost. Nadále se všechny aktivity konají v rámci jednotlivých divadel nebo přímo pod hlavičkou CED.
![large](/images/point.gif)
Září 2019
Divadlo Husa na provázku dostává oficiální pozvání Generálního konzulátu v New Yorku. Cílem pozvání jsou 2 představení Amadea v České národní budově v New Yorku u příležitosti druhého výročí úmrtí českého režiséra Miloše Formana. Představení se má zúčastnit rodina Miloše Formana, jeho přátelé a další významní hosté.
![large](/images/point.gif)
Září 2019
CED zavádí důsledné třídění odpadů v celé organizaci.
![large](/images/point.gif)
Září 2019
Na místo dramaturgyně Divadla Husa na provázku nastupuje Kateřina Menclerová, která předtím působila například v Městském divadle Zlín a v Divadle Petra Bezruče v Ostravě.
![large](/images/point.gif)
Červen 2019
Došlo k otevření zrekonstruované Alžbětinské scény, kde vznikla letní kavárna. Po celý červen zde probíhal festival provazek.open. Vedle řady představení tu Provázek uspořádal i dětský den Přijela k nám pouť, sérii koncertů pod širým nebem, Bleší trh a další akce.
![large](/images/point.gif)
Duben 2019
Proběhl výběr designéra plánového nového vizuálního stylu CED. Postupně proběhly rozhovory s významnými designéry a renomovanými studii 20YY Designers, studio Pixle, studio Mütanta či Anymade Studio. Ke spolupráci byl nakonec vybrán designér Jan Brož z někdejšího studia Parallel Practise.
![large](/images/point.gif)
Březen 2019
Centrum experimentálního divadla a Národní divadlo Brno vyhrávají soudní spor s arcibiskupem Dominikem Dukou
o uvedení inscenací Naše násilí, vaše násilí a Prokletí v režii bosensko-chorvatského režiséra Olivera Frljice v rámci mezinárodního festivalu Divadelní svět Brno.
![large](/images/point.gif)
Březen 2019
MgA. Matyáš Dlab nastupuje jako umělecký šéf nově vznikající platformy pro performativní umění Terén. Spolu s ním nastupuje na místo produkční Soňa Borodáčová, a dramaturg MgA. Lukáš Jiřička, Ph.D.
![large](/images/point.gif)
Únor 2019
Ve funkci končí dosavadní dlouholetá zástupkyně ředitele MgA. Petra Vodičková. Na její místo nastupuje MgA. Vanda Košuličová.
Dosavadní auditor CED Ondřej Petr se stává ekonomicko-správním náměstkem CED.
![large](/images/point.gif)
Leden 2019
Na místo umělecké šéfky Divadla Husa na provázku nastupuje režisérka Anna Davidová (mj. Talent roku 2014). Spolu s ní nastupuje do divadla dramaturg Martin Sládeček, který předtím působil v Národním divadle Brno a ve Švandově divadle v Praze.